Ett hållbart alternativ för idrotten
FAQ
Här listar vi de allra vanligaste frågorna och svaren vi stöter på. Om vi inte lyckades besvara din fråga här, vänligen kontakta oss.
1
Vad ingår när vi anlitar er till vår förening?
Vi sköter allt! Kostnadsfri container, kostnadsfri tur och retur transport och riktigt bra betalt för skrotet!
2
Vad är ersättningen för skrotet?
Skrotpriset förändras 1-2 gånger per månad. För att få ett aktuellt pris, vänligen kontakta oss.
3
Vad baseras ersättningen på?
Den ersättning ni får från oss baseras i huvudsak på två saker. Hur många KG (kilo) + aktuella skrotpriset. Exempel; Ni samlar ihop 10 000 kg järnskrot och det aktuella skrotpriset är för tillfället 2,90 kr = 29 000 kr.
4
Hur lång tid tar det innan vi får betalt?
Vi betalar er inom 1 - 7 dagar.
5
Vart är den bästa utplaceringen av en container?
Vi föreslår att ni placerar ut container utanför ert klubbhus, fotbollsplan, arena, ridhall etc. Då syns den för hela föreningen och förhoppningsvis kan även andra utanför föreningen skänka skrot till er. Ett tips är att ni kör en kampanj på er interna Facebook eller hemsida så att alla inom föreningen ser att ni samlar skrot just nu! Läs mer på vår tips sida om hur ni lyckas bäst med er insamling och kampanj.
6
Kan hela föreningen dela på en container och att vi sedan delar ut pengarna till respektive lag inom föreningen?
Ja! Vi behöver bara en betalningsreferens vart pengarna ska gå.
7
Varför ska vi samla in skrot istället för att sälja strumpor och kakor?
När ni samarbetar med oss gör ni ett hållbart jobb, ni gör något för miljön som ni kan stoltsera med som förening men ni tjänar också riktigt bra med stålar! Dessutom lär sig barnen vad återvinning och hållbarhet är och era föräldrar kan passa på att rensa garaget där ni ger dom lite extra motion.
8
Är det moms på försäljning av skrot?
Vid handel med avfall och skrot av vissa metaller gäller omvänd skattskyldighet för mervärdesskatt, moms. Läs mer på Skatteverket.se
